Friday, July 15, 2011

BUAH TURUNKAN BERAT BADAN

BUAH..!! apa itu BUAH?? buah itu buah lah..! dalam bahasa ingris-nya fruit. jangan pulak ada yg tersengeh sorang2 ingatkan aku nak cerita pasal 'buah'. hahahah! ni cerita bersih ye.. takda kotor2 punya..


buah-buahan memang dah sedia maklum dengan khasiat2 yg ada padanya sehingga membuatkan perut menjadi kenyang. jadi tak hairanlah ramai yg menjadikan buah-buahan sebagai pelengkap hidangan dalam diet harian.! tapi... hanya beberapa jenis buah sahaja yg ada kelebihan dalam membantu menurunkan berat badan.. hohohoh kompom tak ramai yg tau nih. (dengan yakinnya cuma aku sorang je yg tau.haha!)

jum lah kita tengok apa buah atau fruit-nya.....




1. LIMAU GEDANG


kajian mendapati buah limau besar berkenaan mempunyai asid sitrik yg dapat menghambat kehadiran kalori dalam makanan.


2. OREN

berbanding buah lain, oren dipercayai mempunyai kandungan serat paling tinggi. serat yg ada dalam buah itu juga adalah dari jenis larut di dalam air dan amalan pemakanan oren mampu mengurangkan keinginan seseorang menikmati karbohidrat.

3. EPAL

ada kajian mendapati seseorang mengambil sebiji epal sebelum menikmati hidangan mampu mengurangkan kadar kenaikan berat badan sebanyak 33 peratus berbanding orang yg tidak mengamalkannya.

4. BERI

buah dari kumpulan beri adalah antara jenis buah yang kaya dengan antioksidan dan dapat meningkatkan metabolisme tubuh.

5. TEMBIKAI

buah ini terdiri daripada 92 peratus air dan mampu memberikan signal kenyang kepada otak dalam tempoh singkat apabila reseptor di dalam perut terangsang.

6. ANGGUR

kandungan antioksidan di dalam buah ini mampu mencegah gula di dalam darah menjadi lemak. anggur juga mencegah pembentukan lemak di dalam perut.


siapa kata nak diet susah hah....? makan je buah yg macam kat atas ni banyak2 kompom bole kurusssss. hihihih.. tak nak makan kosong2 ni bole buat fruit salad ke.. tambah mayonis aje.. sodappp.. oke selamat membaca dan mencuba! :)


-cikmona-

9 comments:

czueka zulaikha said...

ehek nk cuba laa :)

kjaharun said...

low... so aku x bole la makan buah2han kat atas tu..
sbb aku nk tambah kn berat badan...
hohoho

buah yg bersih :) hahaha

cek mona said...

czueka zulaikha: hah cube2! bagus nih.. :)

kjaharun: kau jgn makan buah ni byk. kau mkn la lain. pisang ke.. ape2 buah tak berapa nak khasiat sgt ah. hahaha
ye.. ini buah bersih. bukan 'BUAH' yg kotor tu.. haiisss. haha

muhamad hanif said...

ele,

nak diet lah tuu



AHAHAHHAHAHAHAHAH

lilypelangi said...

diet gn buah memang sht . ahaa

Kotak Mancis / S_Basri said...

diet lagiiiii... hehhehehee...

( jom klik ) ( jom klik )
( jom klik ) ( jom klik ) ( jom klik )

ABU said...

emmm sedapnya..
aku boleh makan hampir kesemua jenis buah..kecuali buah beracun dan buah tutttt..hahahaha

sha echa said...

sedap nyew

cek mona said...

muhamad hanif: ehh mestilah.. hahah

lilypelangi: yup! betol. bende paling sihat dari pil2 yg durjana itu. hahaha

kotak mancis: yeahh mari berdiet!

abu:memang sedap. apekah itu buah tuttt? hahahah

sha echa: ye mmg sedap sekali. :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...